-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46974 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

اگر بخواهيم آيات قرآن را معنا و تفسير كنيم , از چه طريقي بايد شروع كرد؟

براي قرآن مجيد پنج نوع تفسير متصور است :

1 تفسير ترتيبي ; در اين قسم , آيات قرآن به ترتيب , مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد و محتوا و حقيقت آيات روشن مي شود, مثلاً براي تفسير سورهء بقره , از اول شروع مي كند تا آخرين آيهء بقره .

2 تفسير مفردات ; در اين نوع از تفسير, واژه هاي قرآني جدا جدا به ترتيب الفبا مورد بررسي قرار مي گيرد, مثلاًاز آدم , ابراهيم , ايمان و... آغاز مي شود تا مثلاً به يحيي , يعقوب و... ختم مي گردد.

3 تفسير موضوعي ; اين قسم تفسير به اين شكل است كه آيات قرآن بر اساس موضوعات مختلاف مربوط به عقايد, احكام , مسايل سياسي و اجتماعي و اخلاقي و اقتصادي مورد مطالعه و بررسي قرار مي گيرد.

مثلاً موضوع تقوا, عمل صالح , ايمان , ايثار و مانند آن انتخاب شده , سپس همهء آيات مربوطه جمع آوري گرديده و دسته بندي مي شود.

4 تفسير ارتباطي و يا زنجيره اي ; در اين نوع تفسير موضوعات مختلف قرآن در ارتباط با هم مورد ارزيابي قرارمي گيرد, مثلاً پس از اين كه موضوعات تقوا, ايثار, عمل صالح , ايمان و... به طور جداگانه در تفسير موضوعي بررسي شد, مجدداً اين موضوعات در ارتباط با يكديگر مورد بررسي قرار مي گيرد.

5 تفسير كلي يا جهان بيني ; در اين قسم مفسر تمام محتواي قرآن را ارتباط با عالم هستي در نظر مي گيرد. به تعبير امروزي كتاب تكوين (آفرينش ) كنار كتاب تدوين (قرآن ) مطالعه و بررسي مي گردد.

از ميان اقسام پنجگانه تنها قسم اول (ترتيبي ) و قسم دوم (تفسير مفردات ) بين مفسران شناخته شده است و تاحد كمي قسم سوم (موضوعي ).

اما قسم چهارم (تفسير ارتباطي ) و قسم پنجم (تفسير كلي ) هنوز توجه مفسران قرار نگرفته است .

اميدواريم , نسل حاضر و آيندهء حق آن را تا جايي كه امكان دارد, ادا كند.(1)

با توجه به مطالب فوق , سركار عالي مختاريد, هر كدام از روش هاي پنجگانه را انتخاب كرده و طبق آن قرآن رامعنا كرده و تفسير نماييد. اما چون از علوم مقدماتي تفسير اطلاع كافي نداريد, بهتر است يكي از تفاسير معتبر رامحور قرار داده و مانند آن آيات را معنا و تفسير كنيد. البته از مكطالعهء ساير تفاسير هم غفلت نكنيد.

فعلاً بهترين تفسير, تفسير الميزان , تأليف علامهء طباطبايي است كه به فارسي ترجمه شده است .

از تفسير نمونه نيز غفلت نشود, و از برداشت سليقه اي خودداري شود تا خداي ناكرده مصداق تفسير به راي قرارنگيرد.

(پـاورقي 1.جمعي از نويسندگان , پيامبر قرآن , ج 1 ص 19ـ 20

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.